Ψηφιδωτά: Η λαμπρή τέχνη του Βυζαντίου

α βυζαντινά ψηφιδωτά αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής και πνευματικής κληρονομιάς του Βυζαντίου.
Μεσαιωνική ψηφιδωτή κόγχη του 6ου ή 7ου αι.στον Ιερό Ναό Παναγίας Αγγελόκτιστου στην Λάρνακα της Κύπρου. Αναπαριστά τους αρχαγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ, με σφαίρες και ραβδιά, σε κάθε πλευρά της όρθιας Παναγίας και του Θείου Βρέφους. Η επιγραφή αναφέρει την Παναγία ως ‘Αγία Μαρία’, και όχι ως ‘Θεοτόκο’, παρά την κοινή χρήση του τελευταίου όρου μετά τον πέμπτο αιώνα, με τον λόγο για την προτίμηση αυτού του επιθέτου να παραμένει άγνωστος.

 

Τα βυζαντινά ψηφιδωτά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του Βυζαντίου. Από τον 4ο έως και τον 15ο αιώνα, οι ψηφιδωτές συνθέσεις κοσμούσαν εκκλησίες, παλάτια και άλλα σημαντικά κτίρια σε ολόκληρη την αυτοκρατορία. Τα ψηφιδωτά, φτιαγμένα από μικροσκοπικά κομμάτια γυαλιού, πέτρας ή κεραμικού, δημιουργούσαν εντυπωσιακές εικόνες με έντονα χρώματα και λαμπερές επιφάνειες, προσθέτοντας μεγαλοπρέπεια και πνευματικότητα στους χώρους που διακοσμούσαν.

Η τέχνη των βυζαντινών ψηφιδωτών εξελίχθηκε από τις παλαιοχριστιανικές παραδόσεις και επηρεάστηκε από την ελληνορωμαϊκή τέχνη, ενσωματώνοντας παράλληλα νέα στοιχεία και τεχνικές. Όπως επισημαίνει η Connor στο βιβλίο της “Saints and Spectacle: Byzantine Mosaics in Their Cultural Setting”, τα ψηφιδωτά έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του οπτικού περιβάλλοντος των βυζαντινών ναών και στην καθοδήγηση της πνευματικής εμπειρίας των πιστών. Οι ψηφιδωτές παραστάσεις αγίων, βιβλικών σκηνών και αυτοκρατορικών μορφών όχι μόνο εξυπηρετούσαν διακοσμητικούς σκοπούς, αλλά και μετέδιδαν σύνθετα θεολογικά και πολιτικά μηνύματα.

 

Η εξέλιξη της ψηφιδωτής τέχνης στο Βυζάντιο

Η ψηφιδωτή τέχνη στο Βυζάντιο αποτελεί μια μοναδική έκφραση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, που συνδυάζει την τεχνική αρτιότητα με την πνευματική έκφραση. Τα λαμπερά χρώματα, οι περίτεχνες συνθέσεις και η δεξιοτεχνία των καλλιτεχνών συνέβαλαν στη δημιουργία εντυπωσιακών έργων που εξακολουθούν να μαγεύουν τους θεατές μέχρι σήμερα.

 

Οι ρίζες της βυζαντινής ψηφιδωτής τέχνης

Η βυζαντινή ψηφιδωτή τέχνη έχει τις ρίζες της στην ελληνορωμαϊκή παράδοση, όπου τα ψηφιδωτά χρησιμοποιούνταν για τη διακόσμηση δαπέδων και τοίχων σε δημόσια και ιδιωτικά κτίρια. Ωστόσο, με την άνοδο του Χριστιανισμού, η ψηφιδωτή τέχνη απέκτησε νέο νόημα και σκοπό. Οι χριστιανικές εκκλησίες και τα βαπτιστήρια άρχισαν να κοσμούνται με ψηφιδωτές παραστάσεις που απεικόνιζαν θρησκευτικά θέματα, όπως σκηνές από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, αγίους και μάρτυρες.

Τα διάσημα ψηφιδωτά σύνολα του Βυζαντίου αποτελούν κομβικά σημεία στην εξέλιξη αυτής της τέχνης
Ψηφιδωτά στην Αγιά Σοφιά, Κωνσταντινούπολη.

 

Τεχνικές και υλικά των βυζαντινών ψηφιδωτών

Τα βυζαντινά ψηφιδωτά δημιουργούνταν με την τοποθέτηση μικροσκοπικών κύβων από πέτρα, γυαλί ή κεραμικό σε ένα υπόστρωμα από κονίαμα. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούσαν διάφορες τεχνικές για να πετύχουν τα επιθυμητά εφέ, όπως η χρήση του φωτός και της σκιάς, η δημιουργία βάθους και προοπτικής, και η αποτύπωση των συναισθημάτων στα πρόσωπα των μορφών. Τα υλικά που χρησιμοποιούνταν ήταν προσεκτικά επιλεγμένα για την ποιότητα, την ανθεκτικότητα και τη χρωματική τους ποικιλία. Η χρήση του χρυσού και του ασημιού προσέδιδε μια επιπλέον λάμψη και πολυτέλεια στις ψηφιδωτές συνθέσεις.

 

Εργαστήρια και καλλιτέχνες ψηφιδωτών

Η δημιουργία των βυζαντινών ψηφιδωτών ήταν μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία που απαιτούσε εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες. Τα εργαστήρια ψηφιδωτών ήταν οργανωμένα με αυστηρή ιεραρχία και καταμερισμό εργασίας, με τους μαθητευόμενους να εκπαιδεύονται από τους πιο έμπειρους τεχνίτες. Οι καλλιτέχνες ακολουθούσαν προκαθορισμένα σχέδια και προσχέδια, αλλά είχαν και την ελευθερία να αυτοσχεδιάσουν και να προσθέσουν τη δική τους καλλιτεχνική πινελιά. Μερικοί από τους πιο διάσημους καλλιτέχνες ψηφιδωτών, όπως ο Ευφράσιος και ο Σώζων, άφησαν το στίγμα τους σε σημαντικά μνημεία της εποχής.

Όπως επισημαίνει ο Cormack (2018), η μελέτη των βυζαντινών ψηφιδωτών μας επιτρέπει να κατανοήσουμε καλύτερα όχι μόνο την καλλιτεχνική και τεχνική τους αξία, αλλά και τον ρόλο τους στη διαμόρφωση της βυζαντινής κοινωνίας και πνευματικότητας. Κάθε ψηφίδα αποτελεί ένα μικρό κομμάτι ενός μεγαλύτερου συνόλου, που αντικατοπτρίζει το πνεύμα και τις αξίες της εποχής.

Η εξέλιξη της ψηφιδωτής τέχνης στο Βυζάντιο είναι μια συναρπαστική διαδρομή στον χρόνο, γεμάτη καινοτομίες, προκλήσεις και επιτεύγματα. Από τις πρώτες χριστιανικές βασιλικές μέχρι τους μεγαλοπρεπείς ναούς της ύστερης βυζαντινής περιόδου, τα ψηφιδωτά αποτέλεσαν αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής έκφρασης και της πνευματικής ζωής της αυτοκρατορίας.

Ψηφιδωτά: Η εντυπωσιακή τέχνη των βυζαντινών ψηφιδωτών.
Ψηφιδωτά δαπέδου του έκτου αιώνα από την αυλή του Μεγάλου Παλατιού των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων, βρίσκονται στην Κωνσταντινούπολη, ανάμεσα στην Αγία Σοφία και τον Ιππόδρομο. Ανακαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή των ετών 1935-1938 και παρουσιάζουν κοσμικές φιγούρες σε νατουραλιστικό ύφος. Το συγκεκριμένο τμήμα απεικονίζει άγρια θηρία στην καταδίωξη της λείας τους, μια σκηνή που αντανακλά την πλούσια και δυναμική κουλτούρα της Βυζαντινής αυτοκρατορίας.

 

Εικονογραφία και συμβολισμός στα βυζαντινά ψηφιδωτά

Τα βυζαντινά ψηφιδωτά δεν ήταν απλώς διακοσμητικά στοιχεία, αλλά φορείς βαθύτερων νοημάτων και μηνυμάτων. Κάθε απεικόνιση, από τις θρησκευτικές σκηνές μέχρι τα αυτοκρατορικά πορτραίτα, ήταν προσεκτικά σχεδιασμένη για να μεταδώσει συγκεκριμένες ιδέες και αξίες. Ας εξερευνήσουμε τον πολύπλοκο κόσμο της εικονογραφίας και του συμβολισμού στα βυζαντινά ψηφιδωτά.

 

Θρησκευτικές παραστάσεις και αγιογραφίες

Οι θρησκευτικές παραστάσεις κυριαρχούν στα βυζαντινά ψηφιδωτά, καθώς η τέχνη ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την πνευματικότητα και τη λατρεία. Σκηνές από τη ζωή του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων κοσμούσαν τους τοίχους και τους τρούλους των εκκλησιών, δημιουργώντας ένα ιερό περιβάλλον που προσκαλούσε τους πιστούς σε περισυλλογή και προσευχή. Οι αγιογραφίες απεικόνιζαν τους Αγίους με τα χαρακτηριστικά τους σύμβολα και ενδύματα, επιτρέποντας στους θεατές να τους αναγνωρίζουν και να επικοινωνούν μαζί τους.

 

Αυτοκρατορικά πορτραίτα και πολιτικά μηνύματα

Εκτός από τις θρησκευτικές παραστάσεις, τα βυζαντινά ψηφιδωτά περιελάμβαναν και αυτοκρατορικά πορτραίτα, που αποσκοπούσαν στην προβολή της εξουσίας και της θεϊκής καταγωγής των ηγεμόνων. Οι αυτοκράτορες εμφανίζονταν συχνά με πολυτελή ενδύματα και διάδημα, περιστοιχισμένοι από συμβολικές μορφές όπως η Νίκη και οι Άγγελοι. Αυτές οι παραστάσεις λειτουργούσαν ως μέσο προπαγάνδας, επιβεβαιώνοντας τη θέση του αυτοκράτορα ως εκπροσώπου του Θεού επί της γης και ενισχύοντας την πολιτική σταθερότητα.

 

Διακοσμητικά μοτίβα και συμβολικά στοιχεία

Πέρα από τις ανθρώπινες μορφές, τα βυζαντινά ψηφιδωτά περιελάμβαναν πλήθος διακοσμητικών μοτίβων και συμβολικών στοιχείων. Γεωμετρικά σχήματα, φυτικά μοτίβα και απεικονίσεις ζώων είχαν όλα τη δική τους σημειολογία. Για παράδειγμα, το περιστέρι συμβόλιζε το Άγιο Πνεύμα, ενώ το παγώνι την αθανασία και την αιώνια ζωή. Ακόμη και τα χρώματα είχαν ξεχωριστή σημασία, με το χρυσό να αντιπροσωπεύει το θεϊκό φως και το πορφυρό την αυτοκρατορική εξουσία. Αυτή η συμβολική γλώσσα επέτρεπε στους καλλιτέχνες να μεταδίδουν σύνθετα μηνύματα με οικονομία μέσων.

Μέσα από την εικονογραφία και τον συμβολισμό, τα βυζαντινά ψηφιδωτά αφηγούνταν ιστορίες, δίδασκαν δόγματα και εξέφραζαν τις βαθύτερες πεποιθήσεις της βυζαντινής κοινωνίας. Κάθε λεπτομέρεια, από τις χειρονομίες των μορφών μέχρι την επιλογή των διακοσμητικών στοιχείων, ήταν φορτισμένη με νόημα. Για να εκτιμήσουμε πλήρως την τέχνη των βυζαντινών ψηφιδωτών, πρέπει να μάθουμε να αποκωδικοποιούμε αυτή τη συμβολική γλώσσα και να αντιλαμβανόμαστε τα πολλαπλά επίπεδα ερμηνείας. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να διεισδύσουμε στον πνευματικό κόσμο του Βυζαντίου και να κατανοήσουμε τη δύναμη και τη γοητεία αυτών των αριστουργημάτων.

Ψηφιδωτά βυζαντινής εποχής
Ψηφιδωτά στη Μονή της Χώρας, Κωνσταντινούπολη.

 

Διάσημα ψηφιδωτά σύνολα του Βυζαντίου

Σε ολόκληρη την έκταση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τη Ραβέννα και από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Σικελία, συναντάμε εκπληκτικά ψηφιδωτά σύνολα που μαρτυρούν τη δεξιοτεχνία και τη φαντασία των δημιουργών τους. Κάθε ένα από αυτά τα σύνολα έχει τη δική του ιστορία και σημασία, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της αισθητικής και της πνευματικότητας της εποχής.

 

Τα ψηφιδωτά της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη

Ξεκινώντας από την καρδιά της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, την Κωνσταντινούπολη, δεν μπορούμε παρά να θαυμάσουμε τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά της Αγίας Σοφίας. Αυτός ο επιβλητικός ναός, που χτίστηκε τον 6ο αιώνα επί αυτοκράτορα Ιουστινιανού, φιλοξενεί μερικές από τις πιο εμβληματικές ψηφιδωτές παραστάσεις της βυζαντινής τέχνης. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η κεντρική σύνθεση στον τρούλο, που απεικονίζει τον Παντοκράτορα Χριστό, περιστοιχισμένο από αγγέλους και προφήτες. Τα χρυσά και γαλάζια ψηφιδωτά δημιουργούν μια αίσθηση απεραντοσύνης και θείου μεγαλείου, προσκαλώντας τον θεατή σε μια υπερβατική εμπειρία.

 

Οι ψηφιδωτές συνθέσεις της Ραβέννας

Μεταφερόμενοι στη Δύση, η Ραβέννα της Ιταλίας φιλοξενεί μερικά από τα πιο εντυπωσιακά ψηφιδωτά σύνολα της πρώιμης βυζαντινής περιόδου. Όπως επισημαίνει ο Kitzinger (1951) στη μελέτη του για τα ψηφιδωτά δάπεδα της Νικόπολης, η Ραβέννα αποτελεί ένα σημαντικό κέντρο καλλιτεχνικής παραγωγής, όπου συναντώνται οι επιρροές από την Ανατολή και τη Δύση. Στη βασιλική του Αγίου Βιταλίου, για παράδειγμα, μπορούμε να θαυμάσουμε τις περίφημες παραστάσεις του αυτοκράτορα Ιουστινιανού και της συζύγου του Θεοδώρας, που αποπνέουν μεγαλοπρέπεια και αυτοκρατορική εξουσία. Εξίσου εντυπωσιακά είναι τα ψηφιδωτά του Αρχιεπισκοπικού Παρεκκλησίου και του Μαυσωλείου της Γάλλας Πλακιδίας, με τις λεπτεπίλεπτες απεικονίσεις αγίων, αποστόλων και συμβολικών μορφών.

ψηφιδωτή τεχνική
Ψηφιδωτά του 6ου αι. στον νότιο τοίχο της εκκλησίας του Αγίου Απολλιναρίου στη Ραβέννα, απεικονίζοντας τον κύκλο του Χριστού. Αυτά τα έργα τέχνης, που ανήκαν στην αρχική εκκλησία των Αρειανών περίπου το 500, ήταν τοποθετημένα ψηλά στον τοίχο, πάνω από τα παράθυρα.

 

Τα ψηφιδωτά της Νέας Μονής Χίου και άλλων βυζαντινών μνημείων

Πέρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα, σημαντικά ψηφιδωτά σύνολα συναντάμε και σε άλλες περιοχές της αυτοκρατορίας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ψηφιδωτά της Νέας Μονής στη Χίο, που χρονολογούνται στον 11ο αιώνα. Εδώ, οι καλλιτέχνες επέλεξαν να απεικονίσουν σκηνές από τη ζωή του Χριστού και της Παναγίας με έναν πιο ανθρώπινο και συναισθηματικό τρόπο, δίνοντας έμφαση στις εκφράσεις και τις χειρονομίες των μορφών. Άλλα αξιόλογα ψηφιδωτά μπορούμε να θαυμάσουμε στην Όσιος Λουκάς στη Βοιωτία, στη Μονή Δαφνίου κοντά στην Αθήνα, και στον Άγιο Μάρκο στη Βενετία, που αν και μεταγενέστερο, αντανακλά την επιρροή της βυζαντινής τέχνης στη Δύση.

Τα διάσημα ψηφιδωτά σύνολα του Βυζαντίου αποτελούν κομβικά σημεία στην εξέλιξη αυτής της τέχνης, καθώς και πολύτιμες μαρτυρίες για την αισθητική, την πνευματικότητα και την κοσμοθεωρία της εποχής. Μελετώντας τα προσεκτικά, μπορούμε να ανακαλύψουμε τις λεπτές αποχρώσεις νοήματος, τις καλλιτεχνικές καινοτομίες και τον συμβολικό πλούτο που τα χαρακτηρίζει. Κάθε ψηφιδωτό σύνολο είναι ένα αριστούργημα που μας προσκαλεί να το εξερευνήσουμε και να αφεθούμε στη μαγεία του.

Τα βυζαντινά ψηφιδωτά δεν ήταν απλώς διακοσμητικά στοιχεία
Ψηφιδωτό του 11ου αι. στην Ι. Μονή Οσίου Λουκά, Θήβα.

 

Η παρακαταθήκη της βυζαντινής ψηφιδωτής τέχνης

Η βυζαντινή ψηφιδωτή τέχνη δεν έσβησε με την πτώση της αυτοκρατορίας, αλλά συνέχισε να εμπνέει και να επηρεάζει καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες για αιώνες. Η λάμψη και η πνευματικότητα των ψηφιδωτών επιβίωσαν, προσαρμόστηκαν και μεταμορφώθηκαν, αφήνοντας ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην παγκόσμια καλλιτεχνική κληρονομιά.

 

Επιρροές των βυζαντινών ψηφιδωτών στη μεταβυζαντινή τέχνη

Η πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1453 σήμανε το τέλος της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, αλλά όχι και το τέλος της βυζαντινής τέχνης. Οι καλλιτέχνες που κατέφυγαν στη Δύση μετέφεραν μαζί τους την τεχνογνωσία και την αισθητική των ψηφιδωτών, επηρεάζοντας σημαντικά την τέχνη της Αναγέννησης. Ταυτόχρονα, στις περιοχές που παρέμειναν υπό βυζαντινή επιρροή, όπως η Ρωσία και τα Βαλκάνια, η ψηφιδωτή παράδοση συνέχισε να εξελίσσεται, προσαρμοζόμενη στα νέα πολιτικά και πολιτισμικά δεδομένα. Τα μεταβυζαντινά ψηφιδωτά διατήρησαν την πνευματικότητα και τη λάμψη των προκατόχων τους, ενώ παράλληλα ενσωμάτωσαν νέα στοιχεία και τεχνοτροπίες.

 

Συντήρηση και αποκατάσταση των βυζαντινών ψηφιδωτών

Ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί τους ειδικούς είναι η συντήρηση και αποκατάσταση των βυζαντινών ψηφιδωτών, που έχουν υποστεί φθορές από τον χρόνο, τις καιρικές συνθήκες και τις ανθρώπινες παρεμβάσεις. Χάρη στις προόδους της τεχνολογίας και της επιστήμης της συντήρησης, σήμερα είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε και να αναδείξουμε αυτούς τους θησαυρούς. Εξειδικευμένες ομάδες συντηρητών εργάζονται με προσοχή και υπομονή, χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνικές για να σταθεροποιήσουν τις ψηφίδες, να καθαρίσουν τις επιφάνειες και να αποκαταστήσουν τις φθαρμένες περιοχές. Πρόκειται για μια επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία, που απαιτεί επιδεξιότητα, γνώση και σεβασμό προς το αυθεντικό έργο.

 

Η σημασία της μελέτης των βυζαντινών ψηφιδωτών στη σύγχρονη εποχή

Σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από την ταχύτητα και την εφήμερη εικόνα, τα βυζαντινά ψηφιδωτά μας προσκαλούν να επιβραδύνουμε, να παρατηρήσουμε και να αναστοχαστούμε. Μελετώντας αυτά τα αριστουργήματα, έχουμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με μια άλλη εποχή, να εξερευνήσουμε την πολυπλοκότητα της βυζαντινής σκέψης και να εκτιμήσουμε την αισθητική και τεχνική αρτιότητα των δημιουργών τους. Ταυτόχρονα, τα βυζαντινά ψηφιδωτά μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες και σχεδιαστές, που αναζητούν νέους τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας. Η μελέτη και η ανάδειξη αυτής της πολύτιμης κληρονομιάς είναι ευθύνη όλων μας, καθώς μας συνδέει με το παρελθόν και μας βοηθά να οραματιστούμε το μέλλον.

Τα βυζαντινά ψηφιδωτά, με τη διαχρονική τους ομορφιά και σημασία, αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι οι σιωπηλοί μάρτυρες μιας εποχής που έφυγε, αλλά συνεχίζει να μας μιλά μέσα από τα λαμπερά χρώματα και τα συμβολικά μοτίβα τους. Κάθε ψηφίδα είναι ένα μικρό θαύμα, ένα κομμάτι μιας ιστορίας που περιμένει να ανακαλυφθεί και να εκτιμηθεί εκ νέου. Ας αφεθούμε λοιπόν στη γοητεία των βυζαντινών ψηφιδωτών και ας αφουγκραστούμε τα διαχρονικά μηνύματά τους, που έχουν τόσα να μας διδάξουν για την τέχνη, την πίστη και τον πολιτισμό.

Η βυζαντινή ψηφιδωτή τέχνη δεν έσβησε με την πτώση της αυτοκρατορίας
Ψηφιδωτά στην Αγία Σοφία, Κωνσταντινούπολη.

 

Επίλογος

Τα βυζαντινά ψηφιδωτά αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής και πνευματικής κληρονομιάς του Βυζαντίου. Μέσα από αυτή την εξερεύνηση, είδαμε πώς η ψηφιδωτή τέχνη εξελίχθηκε, ενσωματώνοντας θρησκευτικά, πολιτικά και αισθητικά μηνύματα. Από τις τεχνικές και τα υλικά έως την εικονογραφία και τον συμβολισμό, κάθε πτυχή των ψηφιδωτών αποκαλύπτει την πολυπλοκότητα και την ευφυΐα των δημιουργών τους. Τα διάσημα ψηφιδωτά σύνολα, όπως αυτά της Αγίας Σοφίας και της Ραβέννας, μαρτυρούν τη δεξιοτεχνία και τη φιλοδοξία της βυζαντινής τέχνης. Ακόμη και μετά την πτώση της αυτοκρατορίας, η παρακαταθήκη των βυζαντινών ψηφιδωτών συνέχισε να εμπνέει και να επηρεάζει καλλιτέχνες σε ολόκληρο τον κόσμο. Σήμερα, η μελέτη και η διατήρηση αυτών των αριστουργημάτων μας συνδέει με το παρελθόν και μας προσκαλεί να αναστοχαστούμε πάνω στη διαχρονική αξία της τέχνης.

elpedia.gr

 

Βιβλιογραφία

  • Connor, C. L. (2016). Saints and spectacle: Byzantine mosaics in their cultural setting. Oxford University Press. books.google
  • Cormack, R. (2018). Byzantine art. Oxford University Press. books.google
  • Kitzinger, E. (1951). Studies on late antique and early Byzantine floor mosaics: I. Mosaics at Nikopolis. Dumbarton Oaks Papers, 6, 81-122. jstor.org

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.